poniedzia艂ek, 2 marca 2020

Fascynuj膮ca lektura 馃槏, czy wielkie rozczarowanie? 馃槶 - czyli recenzja ksi膮偶ki "Reputacja" Marcina Kiszeli

Tytu艂 orygina艂u: Reputacja
Autor: Marcin Kiszela
Ilo艣膰 stron: 304
Premiera: 12 luty 2020
Wydawnictwo: W.A.B.
Ocena: 馃専馃専★★★

Wypo偶ycz "Reputacj臋" Marcina Kiszeli w bibliotece!
____________________

Gdy tylko zapozna艂am si臋 z opisem "Reputacji" odnios艂am wra偶enie, 偶e ksi膮偶ka ta jest wprost idealna dla mojej osoby. W ko艅cu mamy tutaj do czynienia z social mediami i wizerunkiem publicznym - a to nie do艣膰, 偶e element moich studi贸w, to tak偶e co艣, czym sama si臋 interesuj臋 poprzez publikowanie w sieci. No wprost ksi膮偶ka w sam raz dla mnie! Jest to te偶 kolejna polska pozycja, na kt贸r膮 postanowi艂am si臋 zdecydowa膰. Nie spodziewa艂am si臋 jednak czego艣 tak... odmiennego w stosunku do reszty powie艣ci, jakie mia艂am ju偶 okazj臋 pozna膰 w swoim czytelniczym 偶yciu. To lektura zdecydowanie odbiegaj膮ca od zatartych schemat贸w, je艣li chodzi o spos贸b jej napisania. Czy wi臋c warto by艂o po ni膮 si臋ga膰, aby przekona膰 si臋 na w艂asnej sk贸rze o czym pisze Marcin Kiszela?

W dalszej cz臋艣ci recenzji na pewno si臋 tego dowiecie!

Milena to ikona polskiej muzyki. Ka偶dy zna chocia偶 jedn膮 z jej piosenek, chyba ka偶dy kiedykolwiek o niej s艂ysza艂, na ka偶dego jej tw贸rczo艣膰 wp艂yn臋艂a w taki, czy inny spos贸b i oczywi艣cie ka偶dy z dost臋pem do internetu 艣ledzi jej internetow膮 karier臋 w social mediach. Za jej wizerunek w sieci odpowiada jednak po cz臋艣ci kto艣 inny. To dzi臋ki Alicji Milena znajduje si臋 na ustach wszystkich. Kobieta dba o to, aby 偶adne z艂e s艂owo na temat idolki wszystkich polak贸w (i nie tylko) nie znalaz艂o si臋 w internecie - pilnuje, aby jej gwiazda wci膮偶 艣wieci艂a jak najja艣niej. Czy jednak takie nadzorowanie tre艣ci ma jakie艣 granice? Co zrobi膰, gdy utrata reputacji mo偶e sta膰 si臋 kluczem do ocalenia 偶ycia?

Pierwsze, co przychodzi mi do g艂owy, kiedy my艣l臋 o "Reputacji" Marcina Kiszeli to  zdecydowanie niekonwencjonalny styl. O co chodzi? Ju偶 t艂umacz臋. Codzienno艣ci膮 sta艂o si臋 dla nas, 偶e narratorem w ksi膮偶ce jest jej g艂贸wny bohater, lub osoba trzecia, kt贸ra zwyczajnie opowiada nam histori臋 postaci. W "Reputacji" mamy jednak co艣 ca艂kowicie innego. Jest to pewnego rodzaju zapis rozm贸w z osobami zamieszanymi w porwania Mileny, kt贸re przeprowadza艂 z nimi najprawdopodobniej autor. Brzmi ciekawie, prawda? Kwestie osoby przeprowadzaj膮cej wywiad zosta艂y tutaj jednak ca艂kowicie pomini臋te i skupiono si臋 tylko i wy艂膮cznie na tym, co mia艂 do powiedzenia rozm贸wca (g艂贸wnie jest to Alicja, ochroniarz Mileny i jej menad偶er).  Odr臋bny element stanowi膮 rozdzia艂y przedstawiaj膮ce posta膰 Szymona - do艣膰 specyficznego m臋偶czyzny, kt贸ry jak si臋 okazuje jest punktem kulminacyjnym ca艂ej powie艣ci. Pr贸bowa艂am przypomnie膰 sobie wszystkie ksi膮偶ki, jakie do tej pory czyta艂am i nie przypominam sobie niczego (je艣li chodzi oczywi艣cie o powie艣ci), co chocia偶 w najmniejszym stopniu mo偶na by por贸wna膰 do "Reputacji" Marcina Kiszeli. Powiem tak - bardzo mnie to zaintrygowa艂o. Na samym pocz膮tku jednak mia艂am spore problemy z odnalezieniem si臋 w tym wszystkim. Nie pasowa艂o mi takie przedstawienie historii i szczerze m贸wi膮c miejscami do艣膰 mocno zniech臋ca艂am si臋 przez to do ca艂ej ksi膮偶ki. Z czasem jednak przesta艂am zwraca膰 na to uwag臋. Styl ten sta艂 si臋 dla mnie do艣膰 naturalny. Wydaje mi si臋, 偶e moje zagubienie mog艂o wi膮za膰 si臋 z tym, 偶e ca艂o艣膰 brakuje lekkiego dopracowania. Mo偶e jakiego艣 wprowadzenia, czy czego艣 podobnego, aby czytelnik wiedzia艂, z czym ma do czynienia. Taki styl te偶 pozostawia po sobie r贸wnie偶 spory niedosyt. Zako艅czenia by艂o dla mnie po prostu ma艂o. Nie wiadomo, co sta艂o si臋 z bohaterami, jak膮 ponie艣li kar臋, no i co z t膮 tytu艂ow膮 reputacj膮? Mo偶e jest to pow贸d, aby popracowa膰 nad kontynuacj膮 tej historii? Je艣li jednak autor postanowi艂 ca艂kowicie zako艅czy膰 ksi膮偶k臋 w tym przedstawionym przez siebie miejscu, my艣l臋, 偶e jest to kompletny niewypa艂.

Mi osobi艣cie najbardziej podoba艂y si臋 rozdzia艂y z perspektywy Szymona. To on wyda艂 mi si臋 by膰 najbardziej intryguj膮c膮 i maj膮c膮 co艣 do powiedzenia osob膮. Z wielkim zaciekawieniem 艣ledzi艂am jego losy oraz poznawa艂am jego przesz艂o艣膰. Szkoda, 偶e autor nie po艣wi臋ci艂 mu znacznie wi臋cej czasu. Posta膰 Alicji natomiast niemi艂osiernie mnie denerwowa艂a... Teraz tak sobie my艣l臋, 偶e mo偶e autor specjalnie przedstawi艂 j膮 w taki, a nie inny spos贸b, bo chcia艂 poprzez ni膮 przedstawi膰 wizerunek typowej, stereotypowej osoby z bran偶y muzycznej - uczucia spychamy do k膮ta, liczy si臋 tylko i wy艂膮cznie s艂awa. W ka偶dym b膮d藕 razie o Alicji nie dowiadujemy si臋 za wiele. Wiemy, 偶e mia艂a syna, kt贸rego straci艂a. Wiemy, 偶e bardzo mocno prze偶y艂a jego 艣mier膰. I wiemy r贸wnie偶, 偶e by艂a mocno zwi膮zana z Milen膮. To w zasadzie tyle. Jak dla mnie ta posta膰 nie by艂a do ko艅ca dopracowana. Chyba nawet mog臋 powiedzie膰, 偶e wszyscy bohaterowie, opr贸cz Szymona, nie by艂y do ko艅ca przemy艣lane. Ja odbieram je jako takie puste pow艂oki, kt贸re s膮 w ksi膮偶ce, ale tak na prawd臋 nic nie wnosz膮 i nie nak艂aniaj膮 czytelnika do poznania ich.

Wzgl臋dem "Reputacji" Marcina Kiszeli mam na prawd臋 mieszane uczucia. Nie by艂a to ksi膮偶ka z艂a, ciekawie mi si臋 j膮 poznawa艂o. Ma kilka zalet, kt贸re wyr贸偶niaj膮 j膮 na tle innych, ale po prostu nie jest to historia, kt贸r膮 si臋 zapami臋tuje. To typowa pozycja na jeden wiecz贸r - do przeczytania i zapomnienia. Szkoda, bo z pomys艂u autora mo偶na by stworzy膰 co艣 na prawd臋 dobrego, o czym chciano by si臋 m贸wi膰 cz臋艣ciej. Sama nie 偶a艂uj臋 tego, 偶e po艣wi臋ci艂am czas dla tej ksi膮偶ki, jednak jestem pewna, 偶e gdybym mia艂a teraz decydowa膰, czy j膮 przeczyta膰, czy nie, na pewno bym si臋 na ni膮 nie zdecydowa艂a...

Za mo偶liwo艣膰 zapoznania  si臋 z ksi膮偶k膮 bardzo mocno dzi臋kuj臋 Wydawnictwu W.A.B.!


Brak komentarzy :

Prze艣lij komentarz

Drogi czytelniku!
Twoja opinia jest dla mnie wa偶na. Tak wi臋c zostaw po sobie jaki艣 艣lad - tobie zajmie to tylko chwil臋, a mi sprawi ogromn膮 przyjemno艣膰 i satysfakcj臋, 偶e moja praca nie idzie na marne!
Katherine Parker

Copyright © 2014 About Katherine
Designed By Blokotek