poniedziałek, 25 sierpnia 2014

[5] Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Autor: Joanne Kathleen Rowling
Tytuł oryginału: Harry Potter and The Philosopher's Stone
Cykl: Harry Potter
Tom: I
Ilość stron: 318 stron
Wydawnictwo: Media Rodzina
Ocena: 10/10

Harry Potter - sierota i podrzutek, od niemowlęcia wychowywany był przez ciotkę i wuja, którzy - podobnie jak ich rozpieszczony syn Dudley - traktowali go jak piąte koło u wozu. Pochodzenie chłopca owiane jest tajemnicą; jedyna pamiątka z przeszłości to zagadkowa blizna na jego czole. Skąd jednak biorą się niesamowite zjawiska, które towarzyszą nieświadomemu niczemu Potterowi? Wszystko wyjaśni się w jedenaste urodziny chłopca, a będzie to dopiero początek Wielkiej Tajemnicy...

Pewnej tajemniczej nocy pod dom państwa Vernona i Petunii Dursley zostaje podrzucone małe zawiniątko, w którym znajduje się chłopczyk z dziwną blizną na czole w kształcie błyskawicy. Państwo Dursley z dołączonego listu dowiadują się, że jest to siostrzeniec Petunii - mały Harry Potter (syn znienawidzonej przez nią siostry Lily i jej męża James'a). Jest to najgorsza rzecz, jaka mogła stać się tym jakże nieczułym, wrednym i wywyższającym się ponad wszystkich ludziom. No ale cóż... W liście nadanym przez Albusa Dumbledore zostają wyjaśnione powody, dlaczego chłopca "dostarczono" właśnie im, jak i prośba o opiekę nad chłopcem.

"Blizny mogą się przydać. Sam mam jedną nad lewym kolanem, jest doskonałym planem londyńskiego metra."

Mijają kolejne lata. Harry dowiedział się tylko, że jego rodzice zginęli w wypadku samochodowym i nie zastała mu już żadna rodzina, tylko wuj Vernon, ciotka Petunia i wstrętny kuzyn Dudley - oczko w głowie wujostwa. Harry nie jest obdarzany przez opiekunów miłością i szacunkiem, wręcz przeciwnie... Musi nosić stare ubrania kuzyna, choć są one dla niego cztery razy za duże, mieszka w okropnej komórce pod schodami zamieszkiwanej również przez pająki. Można nawet powiedzieć, że w pewnym sensie pełni on funkcję służącego dla rodziny. A Dudley? Dudley nie robi nic... Jest rozpieszczony, ciągle dostaje nowe zabawki, które psuje już po tygodniu, wraz ze swoją bandą bije Harrego i wyśmiewa się z niego publicznie. Krótko mówiąc traktuje chłopca jak śmiecia. Tak, życie Harrego nie jest usłane różami.

Pewnego zwyczajnego dnia Harry dostaje list. Wujostwo jednak zabrania mu go przeczytać. Podczas kolejnych dni nadchodzą kolejne listy zaadresowane do chłopca w coraz większych ilościach. W końcu zdesperowany wuj decyduje się uciec przed nimi z domu i wraz ze swoją rodziną, i Harrym, przenosi się do małej drewnianej chaty na morzu z pełnym optymizmu nastawieniem, bo przecież listonosz nie dostarczy im listu na środku morza. W noc jedenastych urodzin Harry'ego do chaty włamuje się tajemniczy i olbrzymi mężczyzna. Rubeus Hagrid oznajmia chłopcu że jest czarodziejem ,a listy, które wciąż dostaje, nadawane są ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.

W ten właśnie sposób zaczyna się fantastyczna przygoda chłopca, który myślał, że nic dobrego nie może go już w życiu spotkać. Okazuje się, że nie jest ona wcale tak biedny jak myślał. Rodzice zostawili mu całkiem spory majątek ,dzięki któremu bez problemu może nabyć wszystkie potrzebne rzeczy do rozpoczęcia nauki w Hogwarcie.  Harry dowiaduje się również, że w świecie czarodziejów jest bardzo sławny, tylko w zasadzie nie wie dlaczego... Napotkani na ulicy czarodzieje i czarownice pokazują go sobie palcami i szepczą między sobą, podchodzą, aby się z nim przywitać i uścisnąć mu dłoń.

"[...] ludzie mają wrodzony talent do wybierania tego, co dla nich najgorsze."

W szkole Harry poznaje kilku nowych przyjaciół - Rona Wesleya, Hermionę Granger, Neville'a Longbotom'a i wielu innych. Trafia także na trop tajemniczego Kamienia Filozofów, którego chce ukraść jeden z nauczycieli. Czy uda mu się powstrzyma go przed kradzieżą. Jak zakończy się ta przygoda młodego czarodzieja?

Harry Potter - postać znana chyba wszystkim zarówno młodym jak i tym starszym. Nie znam nikogo, kto mimo iż nie czytał książki i nie oglądał ekranizacji nie słyszałby chociażby o tym chłopcu. Postać, magiczny świat i niezwykłe przygody głównego bohatera wykreowana przez J. K. Rowling sprawiły, że nie tylko ci młodzi, ale również ci trochę starsi z wielką radością sięgają po książki o młodym czarodzieju i czytają je z zapartym tchem nawet po kilkanaście razy.

Nie muszę więc chyba mówić, że dla mnie Harry Potter to jedna z najlepszych książek które w życiu czytałam. Choć sięgnęłam po nią stosunkowo późno przygody Harry'ego nie są mi obce, gdyż od chwili wyprodukowania pierwszego filmu namiętnie oglądam każdą część - choć niektóre znam już na prawdę na pamięć.

Książka sprawiła, że dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy, które w filmie nie były wyjaśnione, a jako, że jestem osobą bardzo ciekawską stało się to dla mnie nie lada gratką.

 O tej książce mogłabym pisać na prawdę bardzo dużo, ale uważam, że ci którzy nie mieli jeszcze przyjemności się z nią zapoznać powinni poznać ją sami i sami się do niej przekonać, choć myślę, że będzie to na prawdę łatwe. Osobiście znam kilka osób, które choć normalnie nie sięgają po żadną książkę nie mogły oderwać się od ani jednej z części książek o Harrym Potterze.

Tak więc tych, którzy książki jeszcze nie przeczytali namawiam i będę namawiać, aż tego nie zrobią, gdyż uważam że jest to książka obowiązkowa do przeczytania dla każdego - wiek nie ma tu znaczenia.

HARRY POTTER:
harry potter i kamień filozoficzny | harry potter i komnata tajemnic | harry potter i więzień azkabanu | harry potter i czara ognia | harry potter i zakon feniksa | harry potter książę półkrwi | harry potter i insygnia śmierci 

16 komentarzy :

  1. I znowu ten Harry;) Kiedy ja się w końcu do niego przekonam...? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby jak najszybciej bo na prawdę warto :D

      Usuń
    2. Też mam ten problem ;) Haha uwielbiam ten wzrok jak ktoś się dowie, że ani nie czytałam ksiażek ani nie oglądałam filmu :D

      Usuń
    3. I to jest właśnie błąd :D Moim zdaniem historia o Harrym Potterze jest odpowiednia dla każdego niezależnie od wieku :)

      Usuń
  2. Och, moje dzieciństwo! Uwielbiam tę serię, uwielbiam każdego czarodzieja, ten magiczny świat! :D Rowling dziękuję za świetne wspomnienia! :D

    [dzikie-anioly]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć książki czytam dopiero teraz historia Harrego nie jest mi obca i uwielbiam go również od najmłodszych lat. Tak jak ty uwielbiam ten wspaniały magiczny świat :)

      Usuń
  3. Harry... Może spróbuję się do niego przekonać, bo pierwsza próba spęzła na niczym ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ach ten Harry Potter... Już parę razy zabierałam się do zrecenzowania którejś z części, ale ostatecznie odpuszczałam. No i rzeczywiście nie należy poprzestawać na ekranizacjach - w końcu sporą frajdę sprawia poznawanie pominiętych szczegółów. O ile dobrze pamiętam, w filmie nie było jednego z pokoi, przez które musieli przejść, by dostać się do kamienia. Eeh, po Twojej recenzji nabrałam ochoty, by znowu przeczytać pierwszą część. I pewnie właśnie tak zrobię. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się nie było stanowiska z eliksirami. Z książki dowiedziałam się dużo ciekawych informacji o których nie miałam pojęcia z filmów. Jednak książka to książka :D

      Usuń
  5. Uwielbiam serie o Harrym. Już dawno mam za sobą wszystkie siedem części książkowych i filmowych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpisuję się rękami i nogami :)

      Usuń
    2. Ja teraz akurat jestem przy drugiej - jeśli chodzi o książki, ale ekranizacje znam wszystkie i uwielbiam je :)

      Usuń
  6. Harrego Pottera zarówno czytać jak i oglądać mogłabym non stop i nigdy mi się to nie znudzi :) Po prostu boskie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja ukochana seria do tej pory, choć minęło wiele lat od jej poznania przeze mnie... Najbardziej lubię tomy, w których jest już Syriusz :)

    pasion-libros.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. te tomy jeszcze przede mną, ale jeśli chodzi o Syriusza uwielbiam jego postać ekranizacjach :)

      Usuń

Drogi czytelniku!
Twoja opinia jest dla mnie ważna. Tak więc zostaw po sobie jakiś ślad - tobie zajmie to tylko chwilę, a mi sprawi ogromną przyjemność i satysfakcję, że moja praca nie idzie na marne!
Katherine Parker

Copyright © 2014 About Katherine
Designed By Blokotek