pi膮tek, 16 marca 2018

馃挙 Marzenia senne, ego i symbolika sn贸w 馃挙 - czyli recenzja ksi膮偶ki "Ma艂y sennik. Co oznaczaj膮 twoje sny" Migene Gonz脿lez-Wippler


CZE艢膯! Jak ju偶 nie raz wam wspomina艂am, raczej staram si臋 trzyma膰 jak najbardziej z daleka od wszelkich poradnik贸w i innych, nazwijmy to "nie-fikcyjnych" ksi膮偶ek. Ale czasem zdarza si臋, 偶e tego typu pozycja mnie zainteresuje i jak najszybciej chc臋 j膮 pozna膰. W艂a艣nie tak  mia艂am z ksi膮偶k膮 Ma艂y sennik. Co oznaczaj膮 twoje sny. Nie do艣膰, 偶e zaciekawi艂a mnie tematyka 贸w poradnika, to ta cudowna ok艂ada sprawi艂a, 偶e czym pr臋dzej musia艂am go mie膰 u siebie. No i przeczyta艂am... i tylko utwierdzi艂am si臋 w przekonaniu, 偶e to by艂a lekka strata czasu...

ALE NAJPIERW, zanim zaczn臋 m贸wi膰 wam, co mi si臋 w tej ksi膮偶ce nie podoba艂o, wypada艂oby przedstawi膰, o czym ona jest. Jak wi臋c pewnie zd膮偶yli艣cie si臋  ju偶 przekona膰 po tytule, w poradniku Ma艂y sennik dowiemy si臋 wszystkiego (a mo偶e prawie wszystkiego?) co powinni艣my wiedzie膰 o naszych snach, aby jak najlepiej m贸c wykorzysta膰 to w 偶yciu codziennym. 
Ksi膮偶ka podzielona jest na dwie cz臋艣ci - pierwsza jest taka powiedzia艂abym czysto teoretyczna. To w艂a艣nie tam znajdziemy wszystkie te informacje typu co to s膮 w og贸le sny, do czego s膮 one nam potrzebne, czym s膮 koszmary, itp. W tej cz臋艣ci znajdziemy te偶 zag艂臋bienia nieco bardziej psychologiczne, nawi膮zuj膮ce do filozofii Freuda i Junga. Druga cz臋艣膰 natomiast to s艂ownik sn贸w, w kt贸rym znajdziemy najcz臋stsze symbole senne oraz ich wyja艣nienia. 

ZACZYNAJ膭C t膮 ksi膮偶k臋 podchodzi艂am do niej raczej optymistycznie, bo nie ukrywam, 偶e sam temat sn贸w bardzo mnie ciekawi i ju偶 nie raz z reszt膮 chcia艂am spr贸bowa膰 swoich si艂 w 艣nieniu 艣wiadomym (je艣li dobrze pami臋tam tak to si臋 nazywa), gdzie mog艂abym decydowa膰 o tym, jak potoczy si臋 dalej m贸j sen. Cz臋sto te偶 ciekawi艂o mnie, co jaki艣 m贸j konkretny sen znaczy i czy ma on jaki艣 wp艂yw na moje 偶ycie. Tak偶e jak m贸wi艂am czyta膰 zacz臋艂am pozytywnie nastawiona do tematu, ale niestety ju偶 po paru stronach zw膮tpi艂am w to, czy lektura ta b臋dzie nale偶a艂a do przyjemnych.


To, co najbardziej nie podoba艂o mi si臋 w tym poradniku to to, 偶e wiele z tego, co by艂o tam napisane, zosta艂o przedstawiony w taki niezbyt zrozumia艂y dla laika spos贸b. Odnios艂am wra偶enie nawet, 偶e autorka tak jakby chcia艂a, aby ta ksi膮偶ka by艂a skierowana dla os贸b nie zwi膮zanych z tematem sn贸w, powiedzmy dla zwyk艂ego Kowalskiego, ale jak dla mnie nie za bardzo jej to wysz艂o. Chyba nie do ko艅ca umia艂a ona wyt艂umaczy膰 w prosty spos贸b niekt贸rych kwestii, przechodz膮c w tryb nieco bardziej naukowy, a to jak dla mnie ogromny minus tej ksi膮偶ki. Jak wspomnia艂am jestem laikiem w tym temacie, i cz臋sto mia艂am tak膮 sytuacj臋, 偶e musia艂am czyta膰 jaki艣 fragment nawet z dziesi臋膰 razy, aby jego sens w ko艅cu do mnie dotar艂 (niekiedy nawet wtedy nie dociera艂... 馃槓). Na tym polega w sumie m贸j g艂贸wny zarzut odno艣nie tego poradnika - kto艣 chcia艂 co艣 zrobi膰, co艣 przeznaczonego dla konkretnej grupy odbiorc贸w, ale nie do ko艅ca wiedzia艂, jak ugry藕膰 temat i wysz艂o to... co wysz艂o.

ODNIOS艁AM te偶 wra偶enie, 偶e kwestie przedstawione w Ma艂ym senniku zebrano i uporz膮dkowano w do艣膰 chaotyczny spos贸b. Czytaj膮c wydawa艂o mi si臋, 偶e do艣膰 mocno skaka艂am od jednego do drugiego tematu - tak, jakbym na pocz膮tku czyta艂a, 偶e drzewa na jesie艅 zrzucaj膮 li艣cie, potem nagle, 偶e latem rosn膮 owoce, i zn贸w, 偶e li艣cie zrzucane na jesie艅 s膮 br膮zowe... Mo偶e tylko mi si臋 tak wydaje, bo jak m贸wi艂am, temat sn贸w jest mi troch臋 obcy, jednak co艣 mi m贸wi, 偶e tak jednak by膰 nie powinno. Zabrak艂o mi w niej tak偶e konkretnych przyk艂ad贸w odnosz膮cych si臋 do danego w膮tku. W sumie na przestrzeni ca艂ej lektury by艂y bodaj偶e dwa przyk艂ady sn贸w (w tym jeden samej autorki). Jak dla mnie to zdecydowanie za ma艂o, gdy偶 je艣li si臋 nie zna tematu, to najlepiej jest wyt艂umaczy膰 co艣 temu komu艣 w艂a艣nie na podstawie konkretnych przyk艂ad贸w. Jak dla mnie poradnik ten by艂by w贸wczas zdecydowanie bardziej przejrzysty i ciekawy.

呕EBY NIE BY艁O, 偶e tylko narzekam, to powiem, 偶e mimo wszystko co艣 tam si臋 z tej ksi膮偶ki dowiedzia艂am i niekt贸re fragmenty, jak w艂a艣nie o tym 艣nieniu 艣wiadomym, czy o koszmarach sennych, nawet mnie zaciekawi艂y. Zaintrygowa艂a mnie te偶 my艣l, 偶e je艣li uda nam si臋 opanowa膰 t膮 nasz膮 ... senn膮 sfer臋? ... to mo偶emy przez to nawet osi膮gn膮膰 nie ma艂y sukces w naszym 偶yciu, pozna膰 odpowiedzi na dr臋cz膮ce nas pytania zwi膮zane z nasz膮 osob膮, itp. Autorka zamie艣ci艂a tam nawet kilka wskaz贸wek, jak do tego wszystkiego doj艣膰 i ch臋tnie wypr贸bowa艂abym to na sobie. Jednak my艣l臋, 偶e to by by艂o wszystko z tych pozytyw贸w, kt贸re uda艂o mi si臋 wynie艣膰 z 贸w poradnika.

TAK呕E PODSUMOWUJ膭C, jak dla mnie (przypomn臋 jeszcze raz - osoby, kt贸ra temat sn贸w dopiero co poznaje) ksi膮偶ka ta okaza艂a si臋 do艣膰 mocno niezrozumia艂a i chaotyczna. Jedyny du偶y plus to dla mnie zdecydowanie ta przepi臋kna ok艂adka, kt贸ra zapewne nie jedn膮 osob臋 zach臋ci艂a do czytania. Znacie mnie i wiecie, 偶e stara艂am si臋 wyszuka膰 jak najwi臋cej plus贸w tej ksi膮偶ki (nawet tych najmniejszych), jednak niestety nic wi臋cej, co przemawia艂o by na jej korzy艣膰, nie potrafi臋 ju偶 znale藕膰.

Tym razem nie b臋d臋 wam tej ksi膮偶ki ani poleca膰, ani odradza膰 - wyb贸r pozostawiam wam!


Za mo偶liwo艣膰 zapoznania si臋 z ksi膮偶k膮 serdecznie dzi臋kuj臋 Wydawnictwu Kobiecemu!


Tytu艂 orygina艂u: Dreams and what they mean to you

Autor: Migene Gonz脿lez-Wippler

Ilo艣膰 stron: 248 stron

Wydawnictwo: Kobiece

Ocena: 5/10

Brak komentarzy :

Prze艣lij komentarz

Drogi czytelniku!
Twoja opinia jest dla mnie wa偶na. Tak wi臋c zostaw po sobie jaki艣 艣lad - tobie zajmie to tylko chwil臋, a mi sprawi ogromn膮 przyjemno艣膰 i satysfakcj臋, 偶e moja praca nie idzie na marne!
Katherine Parker

Copyright © 2014 About Katherine
Designed By Blokotek