środa, 20 stycznia 2016

[86] Kuracja samobójców

Tytuł oryginału: The Treatment; The Recovery
Autor: Suzanne Young
Cykl: Program
Tom: 2
Ilość stron: 480 stron
Wydawnictwo: Feeria Young
Ocena: 9/10

Czasem o przeżyciu albo śmierci decyduje to, czy pamiętasz, kim byłeś. A to wcale nie jest oczywiste.

Druga część historii dwojga nastolatków, walczących o przetrwanie w obliczu szalejącej epidemii samobójstw.

Wszyscy młodzi ludzie, którzy zostają uznani za zagrożonych samobójstwem, trafiają do placówki tajemniczego programu terapeutycznego. Ich zainfekowany umysł najlepiej jest wyleczyć przez gruntowne oczyszczenie, po czym każdy staje się nowym człowiekiem, pozbawionym balastu wspomnień. Jednocześnie jednak traci własną tożsamość. A przecież nikt nie chce być wydrążony...

Sloane i James podjęli próbę ucieczki przed chorobą i przed leczeniem, ale okazało się to trudniejsze, niż przypuszczali. Teraz, dołączywszy do grupy buntowników, muszą uważać na to, komu będą ufać, szukając sposobów na obalenie programu oraz powstrzymanie epidemii. Trudno się jednak działa, gdy pamięć świeci białymi plamami. Jak ją odzyskać? Jest pomysł - ale ryzykowny.
[opis pochodzi z okładki książki] 

Sloane i Jamesowi udało się uciec z ich rodzinnego miasta, lecz program nadal siedzi im na karku. Od siostry Michaela Realma dowiedzieli się, gdzie mają się kierować, by trafić do chłopaka, a co za tym idzie, przyłączyć się do buntowników. Czasem jednak nawet najlepsze plany potrafią legnąć w gruzach i aby chronić siebie - swoje życie i wspomnienia, trzeba robić coś, czego niegdyś nigdy byśmy nie zrobili. Bohaterowie więc przyłączają się do grupy buntowników z hardą i pewną siebie Dallas na czele. Buntownicy postanowili pomóc w ukrywaniu się Sloane i Jamesa przed ścigającym ich programem, do czasu, aż nie znajdą sposobu, jak obalić jego ideę. Nie wiedzą oni jednak, że Sloane jest w posiadaniu pewnej małej i tajemniczej tabletki, która może stać się kluczem do rozwiązania wszystkich ich problemów. Jednak w czasach programu nikomu już nie można ufać, bo każdy może okazać się zdrajcą...

Kuracja samobójców to drugi tom fascynującej serii Program, poruszającej motyw tajemniczej epidemii, która skłania młodych ludzi do popełniania samobójstw. Po przeczytaniu jej pierwszej części - Plagi samobójców (recenzja klik) byłam oszołomiona tym, co udało mi się poznać na kartach powieści, jednakże po zakończeniu Kuracji samobójców jestem po prostu oczarowana, gdyż to, co tam poznałam niesamowicie mi się spodobało. 

W Kuracji... poznajemy dalsze losy bohaterów, których zdążyliśmy poznać już podczas lektury Plagi samobójców. Na tym jednak się nie kończy, gdyż autorka wprowadziła tu wiele nowych i niezwykle ważnych dla całej fabuły bohaterów, jak chociażby samego twórcę programu - Artura Pritcharda. Bardzo spodobało mi się to, że tworząc drugą część Programu, autorka zaczęła ją dokładnie od tego samego momentu, na którym skończyła się jej poprzedniczka. Nie ma tam żadnego owijania w bawełnę i niepotrzebnych opisów. Czujemy się po prostu tak, jakbyśmy po wcześniejszym wciśnięciu pauzy, wznowili oglądanie całej historii. Może dla niektórych jest to raczej nieważny szczegół, jednakże dla mnie bardzo się on liczy. 

Spodobało mi się również to, że Sloane i James, których dobrze już poznałam na stronach Plagi samobójców nadal byli tacy, jak ich zapamiętałam. Nie chodzi mi tu o zmiany, jakie wywołał w nich program, bo takie oczywiście są, lecz jest to oczywiste po przeżyciu tego, czego oni doświadczyli. Mam tu na myśli to, że autorka dobrze ich sobie wykreowała i starała się, by wciąż byli tacy sami, by utrzymali swój charakter. 

No i teraz punkt kulminacyjny, czyli ta genialna fabuła. To, co przedstawiła tu Suzanne Young jest dla mnie wręcz mistrzostwem! Autorka wprowadziła wiele ciekawych i dobrze przemyślanych wątków. Początkowo skupiła się na samej ucieczce i współtowarzyszeniu buntownikom, jednakże dalsze wątki po prostu pobiły wszystko co było dotychczas. Widać, że Suzanne Young dobrze obmyśliła sobie całą koncepcję serii i trzymała się wyznaczonych przez siebie celów. Tak jak było to w przypadku Plagi samobójców, w Kuracji samobójców nie znajdziemy zbędnych opisów czy monologów, gdyż wszystko tworzy ze sobą wręcz idealną całość. Nie zawiodłam się również na stylu autorki, który był dokładnie taki, jak zapamiętałam go z pierwszej części serii. Czytało mi się wprost fantastycznie. Cały czas nie mogłam się oderwać od książki, gdyż bardzo chciałam wiedzieć, jak cała fabuła potoczy się dalej. Nie było ty nudy, cały czas coś się działo. Za takie coś Suzanne Young z całą pewnością zasłużyła sobie na ogromne brawa. 

Bardzo zaskoczyło mnie to, iż prócz głównego elementu książki, czyli samej Kuracji samobójców znajdziemy tu także bardzo ciekawy dodatek - Rehabilitacja, którego głównych bohaterem jest sam Michael Realm. A czego dotyczy ten fragment? Tego już wam nie zdradzę, gdyż nie tylko zdradziłabym wam przez to zakończenie, ale również pozbawiła was tej frajdy, jaka towarzyszyła mi podczas czytania Rehabilitacji. 

Bardzo rzadko zdarza mi się czytać dystopie. Powiem szczerze, że te idee jakichś tajemniczych chorób, czy co tam jeszcze możemy spotkać w powieściach tego typu, jakoś do mnie nie przemawiają. Jednakże, gdy tylko zobaczyłam okładkę Plagi samobójców wiedziała, że ta seria będzie inna i że muszę zapoznać się z historią Sloane. Po raz kolejny moja intuicja mnie nie zawiodła. Po prostu zakochałam się w całej tej fabule i czuję ogromny niedosyt, gdyż bardzo chciałabym zapoznać się już z Lekiem dla samobójców - trzecią książką z serii. Oczekuję od niej bardzo wiele i mam nadzieję, że się nie zawiodę i autorka nadal utrzyma tak wysoki poziom, jaki narzuciła sobie w Kuracji samobójców. Wam jak najbardziej polecam zapoznanie się z tą serią, jeśli jeszcze nie zapoznaliście się z żadnym tomem, jak i z samą Kuracją samobójców, jeśli czytaliście już pierwszą część Programu. Uwierzcie mi, że jeśli tego nie zrobicie będziecie bardzo mocno żałować i ominie was kawał na prawdę genialnej lektury, obok której, po prostu nie można przejść obojętnie. 

PROGRAM:
remedium | epidemiaplaga samobójców | kuracja samobójców


Za możliwość zapoznania się z tak genialną książką, jaką jest Kuracja samobójców z całego serca dziękuję Wydawnictwu Feeria Young!

Książka bierze udział w wyzwaniu Czytam Opasłe Tomiska

16 komentarzy :

  1. Przede mną jeszcze pierwszy tom, który przeczytam prawdopodobnie w lutym. Mam nadzieję, że mi się spodoba :D Już nie mogę doczekać się lektury :D
    Pozdrawiam.
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja mam nadzieję ze ci się spodoba. Zazdroszczę ci że cała przygoda w poznawaniu Programu jeszcze przed tobą :D

      Usuń
  2. Słyszałam już, że ta książka jest genialna i mam nadzieję, że wkrótce będę mogła się z nią zapoznać, bo bardzo ciekawi mnie ciąg dalszy tej historii :>
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest genialna i to jak! Mam nadzieję że po przeczytaniu się na niej nie zawiedziesz i będziesz podzielać moje zdanie :D

      Usuń
  3. Okropnie mocno zazdroszczę, że miałaś okazję przeczytać obie części, naprawdę. ;)

    Pozdrawiam,
    http://tylkomagiaslowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To kochana nie czekaj tylko czym prędzej zabierz się za tą serię :D

      Usuń
  4. Ojej, nic tylko czytać! Szkoda, że przede mną pierwszy tom - najchętniej od razu rzuciłabym się na dwójkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tom pierwszy też jest super ale jednak dwójka pobiła wszystko :D

      Usuń
  5. Wszyscy tak polecają i zachwycają, a ja jak ostatni odludek się czuję ;) Muszę dorwać!
    http://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze masz szansę żeby się się tą serią zapoznać :P

      Usuń
  6. Zazwyczaj omijam tego typu książki szerokim łukiem, jednak do tej mnie coś ciągnie :) Od dłuższego zbieram się do sięgnięcia po pierwszy tom, dlatego mam nadzieję, że w tym roku mi się to w końcu uda :D Obym się nie zawiódł ;)
    Pozdrawiam serdecznie :)
    http://mybooktown.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo, rzadko sięgam po takie książki :D Liczę więc że tobie ta seria również się spodoba :)

      Usuń
  7. Ojej byłam przekonana że komentowałam już u ciebie, a tu wchodzę patrzę nie ma kom. Pewnie dlatego, że tyle osób już dodaje recenzje tej książki, że mi się pomieszało.
    No książkę mam w planach ale raczej takich dalekich, dalekich...
    Tyle książek mi się uzbierało w styczniu że do połowy marca jestem ustawiona i potem będę myśleć nad tym co nie przeczytałam a muszę.
    Choć pierwsza część mnie aż tak nie zachwyciła to końcówka była świetna i zostawiła wiele pytać i jestem bardzo ciekawa kontynuacji.
    Cooo to będzie też 3 część, zatkało mnie myślałam, że będą tylko 2.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie myślę ze drugą części powinna ci się bardziej spodobać (tak jak to było ze mną) :D Mam więc nadzieję że jednak sięgniesz po nią wcześniej :D A z tego co pisze na okładce książki ma też być trzecia część ale nie mam pojęcia co też w niej będzie :D

      Usuń
  8. Pierwszy tom mam już na półce, nie mogę się doczekać, aż będę mogła w końcu się do niego dobrać, liczę na dobrą lekturę! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja liczę na to że książka ci się spodoba :D Daj znać jak ci się podobała ;)

      Usuń

Drogi czytelniku!
Twoja opinia jest dla mnie ważna. Tak więc zostaw po sobie jakiś ślad - tobie zajmie to tylko chwilę, a mi sprawi ogromną przyjemność i satysfakcję, że moja praca nie idzie na marne!
Katherine Parker

Copyright © 2014 About Katherine
Designed By Blokotek